Bæltedyrs æg

Weekend i Bangkok

I torsdag havde jeg været i Vietnam et år. Sikke tiden flyver afsted. Det betød også, at mit visum var udløbet. Jeg har været her på turist visum indtil nu og det kan kun forlænges 4 x 3 mdr og så skal man ud af landet. Så det måtte jeg jo. Heldigvis sørger firmaet fremover for mit visum.

Camilla og Mikkel som vi har lært at kende her, er jo flyttet til Bangkok og da det kun tager 1 times flyvning og en retur billet kan købes for 150 usd, så var det jo en fin anledning til at komme på besøg hos dem. Jeg var ret spændt på om det ville give nogle problemer fordi jeg jo havde min lille eskapade i lufthavnen sidste gang, men der var ikke noget så det var fint.

Jeg landede om natten og tog en taxa ud til dem. Camilla havde ventet oppe for at lukke mig ind, så vi fik en lille sludder og så var det tid til lidt søvn.

Planen var at tage i malls om fredagen og lørdag en tur på markedet. Vi havde talt om at tage nogle turist ture, men der er temmelig meget regn i Thailand for tiden så det måtte vi give op på.

Fredag tog vi jo så i på shoppetur i div. malls og jeg glædede mig jo mest til at lure i køkkenafdelingerne og så også lige et smut i Zara. Det er jo tæt på umuligt at købe tøj her hvis man er mere end en str. 36, så jeg syntes det var fantastisk at der var tøj jeg kunne passe. Købte dog kun et par bukser og en top. Det var efterår og vinter kollektion der var i butikken og da det er 35 grader her og regntiden er ved at stoppe, så er det lidt overkill med uldnederdele og striktoppe, selvom jeg er en frosenpind.

Af køkkensager fik jeg mig nogle chokoladeforme og en morter. Jeg har længe ville prøve, at lave hjemmelavede fyldte chokolader og da jeg lige spottede dem, måtte jeg jo have dem. Giver mig i kast med det i næste uge. En kogebog blev det naturligvis også til.

Glæder mig til at forsøge med chokoladerne

Vi fik lækker sushi til frokost og riiigeligt af den. Og så stod den på  flere centre og hygge. Om aften regnede det og det regnede og det regnede. Så vi tog lige ned rundt om hjørnet fra hvor de bor og fik en omgang chicken cashew. En thai klassisker. Vi satte en film på da vi kom hjem, men efter en lang dag og 8 timers traven rundt, kapitulerede jeg ved 23 tiden og gik i seng.

Det gode ved Bangkok er, at infrastrukturen bare fungerer. Der er skytrain og metro og trafikken glider. Det går lidt langsomt fordi der jo bor temmelig mange mennesker, men det er organiseret. Vietnam kunne virkelig lære noget her. Vejene her er jo slet ikke bygget til alle de biler og scootere/knallerter der er alle steder. Trafikken er ofte et mareridt her. Så det var rart lige at opleve noget som rent faktisk fungerede.

Lørdag var planen at tage på markedet og vi håbede sådan at vejrguderne var med os. Det var de heldigvis. 9 stop med metroen og så var vi fremme. Jeg skal love for at det er et kæmpe marked. Det er ikke bare stort…det er gigantisk. Vi fik vel kun set 1/5 på de 4 timer vi var der. Jeg er jo ikke den store shopper eller har særligt meget tålmodighed til sådan nogle markeder. Men det her var faktisk tåleligt. Der var ikke en masse sælgere som tog fat i en og råbte og forsøgte at sælge alt muligt og umuligt. Igen kunne vietnameserne lære noget her. Det kunne være at Ben Than markedet her blev med udholdeligt så. Jeg gik efter nogle specifikke ting, men fandt dem ikke rigtigt. Jeg skal nok til Marokko for at få det. Jeg må se om jeg kan lokke Benny derover en dag 😉

Tilgengæld fik jeg købt nogle super fine pude betræk i silke. De kostede tæt på ingenting, så det var jo et kup. Jeg fik også lidt fine duft lys med. Der var temmelig mange tøjbutikker og det blev også til et par toppe. Vi spiste frokost på en lokal restaurant der- chicken cashew. Men det var ikke videre fantastisk. Da vi havde gået rundt i 2½ time, tog vi os en 1 times fod massage og det var virkelig tiltrængt. Vi begyndte at overveje at tage hjemad og gik mod udgangen. Jeg tror vi skal være rigtig glade for at vi kom på markedet tidligt, for der var virkelig kommet mange mennesker og udover det begyndte himlen at blive grå. Så vi tog metroen tilbage og da vi steg ud kom regnen. Vi ville egentlig have været hjemme med vores ting, inden vi skulle i tilbage i et af de malls vi var i i går, men pga regnen tog vi direkte derhen.

Grunden til at vi skulle tilbage var jo, at jeg have fået øje på en lille køkkenmaskine. En juice/saft presser. Vi har tidligere købt en i Metro her, men den er ikke rigtig blevet brugt så meget. Dels fordi den er ret bøvlet at bruge og dels fordi den faktisk ikke genererer så meget juice når det kommer til stykket. Men den her Philips een… den er jo smart. Jeg har luret på den før, men den er temmelig dyr. I Danmark koster den 15-1800 kr. I Bangkok kun 600 kr. Camilla har også købt den og da jeg så hvor nem den var, hvor meget saft den gav og hvor simpel den var ift. rengøring, kunne jeg ikke stå for det og tog den under armen. Den er afprøvet hele 2 gange på de 24 timer jeg har været hjemme og det er bestemt et hit.

Mine nye bedste ven – lige efter min Kitchen Aid that is 😉

Vi tog en taxa hjem og skulle ned i underetagen af centeret og her var der en “jungle” udstilling. Jeg har ikke fået taget mange billeder generelt, men her var der lige en mulighed. Udstillingen var for at skabe bevågenhed omkring “pas på dyr og jungle”. Det var ret flot lavet og der var en del dyr med. Der var også en happening hvor der var nogle ørne og ugler. Der var vist noget show med dem også, men det gad vi ikke lige vente på, når vi havde alle vores poser. Ved udgangen var der en ret flot blomsterudstilling. Thailand er jo kendte for deres orkideer og jeg skal love for at de havde fået brugt en masse. Virkelig flot.

Camilla med alle vores poser 🙂
Fin blomster udstilling. Halen er lavet af orkideer

Vi håbede at regnen ville stilne af om aftenen og vi kunne gå ud at spise og evt. få nogle drinks. Men nej. Så vi endte en tur i taxa ned til et sushi sted, fik lækker lækker sushi og så hjem igen…igen var frøken Møller træt i hoved og fødder og klokken var vist hele 23.30 da jeg gik i seng.

Søndag morgen måtte jeg låne en kuffert af Camilla, så jeg kunne få alle mine ting og juicepresseren med mig. Det kunne liiige være der. Jeg havde jo kun haft Bennys håndbagage kuffert – Tak Anders og Anne – med mig. Så det kneb med pladsen.

Jeg skulle flyve kl. 13, tog fra Camilla og Mikkel kl. 10 og det hele passede fint. Vi er jo blevet silver medlemmer af Qatar Airways og så går tingene lidt nemmere. Jeg tjekkede ind i Business køen, fik et “fast pass” så jeg kunne gå i igennem et VIP security check og toldområde, fremfor at stå i en 5 meter kø. Det var super.

Der er riiigeligt med parkeringsplader til biler i Bkk lufthavn

Alt i alt var det en super weekend og det er bestemt ikke sidste gang jeg er i Bangkok. Satser på at tage Benny med næste gang, så kan han og Mikkel sidde på en bar og vente på Camilla og jeg mens vi shopper 😉

Jeg havde en temmelig bizar oplevelse på flyet da jeg skulle retur. Skråt foran mig sad et forældrepar og deres søn på ca. 3 år. På et tidspunkt kigger jeg derhen og ser at moderen har lagt et par af de udleverede slumretæpper i skødet….og lader så drengen tisse ned på dem. Først troede jeg han tissede i bukserne. Men nej. Hun havde taget bukser og ble af ham og lod ham stå der og tisse ned i tæpperne på hendes skød!!!! Jeg har aldrig oplevet noget lignende. Jeg var temmelig målløs. Hun og hendes mand og nogle andre passagere rhun rejste med grinede af det og lavede tys tys bevægelser med fingeren foran munden. Jeg stadig totalt rystet over det. Hvordan fanden kan man finde på at gøre sådan noget??? Jeg sagde venligt til stewardessen, at hun lige skulle være opmærksom på at når de samlede tæpper ind, så var det ene altså brugt som toilet. Hun rullede med øjnene og rystede på hovedet og virkede faktisk ikke specielt overrasket. Det er jeg endnu mere målløs over. Tænk at det ikke er ualmindelig opførsel. Jeg begriber slet ikke hvordan man får den tanke. Så langt er der trods alt ikke hen til toilettet og da hun selv har hevet tøjet af drengen er det jo ikke et uheld. Temmelig bizart synes jeg.